Chakravotry (1989) dalam miller et al. kebajikan guru-guru sekolah juga harus diteliti semula untuk mengatasi masalah stres dan burnout dalam kalangan guru. mereka akan mengalami stres yang lebih rendah dan akan mempunyai sokongan daripada orang lain apabila menyatakan situasi stres yang dihadapi oleh mereka.. Peranan guru amat penting dewasa ini, ia adalah domain utama yang perlu dilaksanakan dengan penuh amanah dalam proses penerapan dan penyampaian ilmu kepada anak bangsa.. Komunikasi dalam kalangan guru semakin kurang berkesan dan guru memilih untuk mendiamkan diri. guru yang memiliki karakter atau personaliti yang baik berubah sama sekali kepada seseorang yang langsung tidak dikenali dan kepuasan kerja yang rendah..
Stress, seperti yang diterangkan sebelum ini boleh berlaku kepada semua guru, sama ada guru sekolah rendah, menengah atau peringkat pengajian tinggi.punca stress di kalangan guru boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu punca profesional dan punca peribadi.. On-going negative stress could lead to burnout, a state of being which contributes to emotional exhaustion, mengenal pasti tahap burnout dan tahap kepuasan kerja guru, mengenal pasti 4.1 tahap burnout dalam kalangan guru-guru kemahiran. Persekitaran kerja yang kurang kondusif boleh menjadi punca berlakunya stres di kalangan guru. misalnya ruang kerja yang sempit dan kelas yang tidak selesa boleh menimbulkan ketidakselesaan kepada guru. ditambah dengan kemudahan sekolah yang tidak mencukupi untuk keperluan sendiri dan pelajar serta pelbagai isu pendidikan dalam negara..